/ Blog

Jak prowadzić bloga ? Poradnik blogera.

Gdy już wybierzemy nasz system lub platformę blogowa (wczesniejszy wpis), spędzimy niezliczone godziny pracy nad naszym szablonem ( lub przejrzymy niezliczone strony w poszukiwaniu najlepszego szablonu) przyjdzie czas uzupełnić naszego bloga o wartościowe treści, zdjecia oraz systemy analityczne.

Content is King

Blog przede wszytskim powinien zawierać oryginalne i wartościowe treści.
Treści powinny być pisane z myślą o konkretnych czytelnikach, a sam blog jak dobra strona WWW czy każdy inny biznes pownnien być prowadzony według stworzonej wcześniej strategii. Przy prowadzeniu bloga myślę że można wyszczególnić poniższe zadania;

  • Pomysły, research i wkońcu pisanie artykułów
  • Tworzenie kategorii oraz organizacja postów.
  • Edycja, rewizja starych wpisów.
  • Szukanie lub tworzenie wartościowych zdjęć oraz grafik.
  • Ustalanie kalendarza publikacji postów.
  • Moderowanie i odpisywanie na komentarze.
  • Monitorowanie i analiza statystyczna swojego bloga.

Strategiczna treść

Pisanie co się tylko podoba, albo na co ma się w tym momencie ochote może nie do końca okazać się dobrą strategią na prowadzenie bloga. Treści powinny być odezwą na aktualną potrzebę rynku lub czytelników, warto więc zapoznąć się z panującymi trendami oraz śledzić newsy.

Komentarze pod wpisami lub na social media będą twoją skarbnicą wiedzy na temat potrzeb twoich czytelników, będą one podstawą twoich pomysłów i idei na nowe wpisy.

Wykorzystaj systemy analityczne aby lepiej poznać swoich czytelników. Zobacz jakie treści są najczęsciej czytane, o jakiej porze i przez kogo. Postaraj się określić 3 grupy docelowe swojego bloga, na przykładzie mojego bloga będa to:

  • Początkujący, ludzie którzy dopiero zaczynają swoją podróz w internecie, szukają informacji które pozwolą im ogarnąc się w temacie stron WWW, blogowania itp...
  • Hobbiści lub średniozawansowani są zainteresowani informacjami, które przeniosą ich na następny poziom.
  • Profesjonaliści którzy szukają narzędzi i sposobów, które pomogą rozwinąc ich biznes.

Postaraj się aby połaczyć swoje posty (linkować) je w taki sposób aby czytelnicy mogli przechodzić naturalnie z jednego tematu na następny. Stwórz swoistą drogę, która będą mogli podążać czytelnicy.

Warto pamiętać o różnyc formy treści; wpis wideo, wywiad, soundcast, krótkie czy długie wpisy. Wszystkie mają swoje zalety i wady, które są najbardziej skuteczne dowiesz się że swoich narzędzi analitycznych.

Obserwowanie różnych blogów w podobnej tematyce także może okazać się dobrym pomysłem. Na co stawia konkurencja ? Czego mi brakuje ? Czego im brakuje ?


Zdjęcie warte tysiąc słów


Photo by Alexander Andrews / Unsplash

Starajcie sie używać oryginalnych zdjęc i grafik. Wyrożnią was posród tych stockowych oraz nie będziecie musieli się martwic o prawa autorskie. Programy szukające zlodzieji obrazów jest coraz więcej, oraz staja się coraz bardziej skuteczne.

Jest duża liczba stron oferujących darmowe zdjęcia. Warto czytac warunki, i nawet jeżeli nie jest to potrzebne dawac źródlo zdjęcia.

<--- Darmowe Zdjęcia --- >

<--- Darmowe narzędzia graficzne --->

Kwestie techniczne.

Zdjęcia powinny rozmiarem byc dopasowane do naszego layoutu / szablonu.

Full Frame (cala szerokosc ekranu): MAX 1920px, Optymalnie 1560px
Zdjecie w kolumnie: Max 1560px, Optymalnie 1024px;

Zdjęcia koniecznie kompresujemy metodą bezstratną za pomocą uslug online np.
https://tinyjpg.com lub https://shortpixel.com. Są też automatyczne pluginy pod wordpressa lub moduly npm. Więcej na temat kompresji tutaj.


Pozycjonowanie / seo i analityka.

Czas liczyc naszych czytelników, skąd sa, z jakich urządzeń korzystają (mobile, Apple ... ). Skąd wiedzą o naszych artykułach (z Google ? Z FB ?) ...

Proponuję każdemu zestaw narzędzi od google;

  • Search Console do mierzenia pozycji w Google, bledow na stronie.
  • Google Analytics do mierzenia wszelkiej maści danych i podglądu online.
  • Google Tag managera do mierzenia interakcji / eventow na stronie.

Wiecej info jak ogarnac ten temat w tym wpisie: Full stack google analytics tutaj

Pozycjonowanie

Dobre pozycjonowanie oraz duży traffic z googla to marzenie każdego blogera, warto jednak pamiętac że zdobycie top10 listy przebojów zajmuje srednio od 8 miesięcy do roku.

Przy pozycjonowaniu kluczowymi wartosciami są "meta title"; tytul strony lub wpisu (do 75 znaków) oraz "meta description"; dluższy opis strony (160 znaków). Zazwyczaj dostępne do edycji w każdym porządnym CMS'ie. Ustalają one wygląd waszej strony w wynikach wyszukiwań google.

searchresulat

Dodatkową dobra praktyką SEO jest to aby każde zdjęcie mialo ustalony atrybut "ALT"; alternatywny opis, zgodny z tytulem albo czescią meta description.

Polecam wtyczke Yoast SEO na wordpressie, która nie tylko zadba o wasze meta znaczniki ale także podpowie jak lepiej wyjsc w pozycjonowaniu.


Mysle że to porządna dawka informacji, ale może o czyms zapomnialem lub masz jakies pytania daj, znac poniżej.