Podczas mojej wieloletniej kariery jako twórcy stron i aplikacji internetowych, widzę, że większość moich klientów, tych mniej profesjonalnych jak i tych z większych firm z, którymi miałem szczęście współpracować, popełnia ten sam zestaw błędów dotyczących wyglądu i założeń User Experience.

Strona czy aplikacja internetowa, nigdy nie jest ukończona na 100% podczas pierwszej implementacji czy projektu graficznego.

Dni, w których oddaje się pełną kontrolę nad wyglądem strony w ręce grafika i klienta powinny dawno odejść w zapomnienie, jednakże na polskim rynku ta dewiza ciągle ma się dobrze. Wielu klientów oraz grafików idzie bardziej za własnymi przekonaniami, założeniami niż za twardymi danymi, do których często ma dostęp.

Wielu ludzi ignoruje proces User Experience research, nie sprawdza danych dostępnych w internecie czy w “case studies”, które często zamieszcza też konkurencja czy podobne firmy. "Ma wyglądać tak jak chce i tyle ..." to chyba największy grzech klientów, jaki pojawia się cały czas.  

Ładny wygląd jest na pewno kluczowy podczas konwersji strony, jak podaje Adobe inc. prawie 40% ludzi zrezygnuje ze strony, jeżeli nie przypadnie im ona do gustu, wielu z nich nie wróci już nigdy do twojego produktu, jeżeli nie uda ci się zaprezentować czegoś "fajnego" za pierwszym razem, Natomiast po ukończeniu strony, apki czy sklepu internetowego, wielu ludzi rezygnuje z dalszej współpraca z firmą marketingową czy developerami.

Porzucenie strony po jej wydaniu, to jeden z największych błędów,  jaki popełnią klienci. Nawet najlepszy UX research, czy najlepszy grafik, czy najlepszy (dostępny design) nie zastąpi prawdziwych danych i statystyk konwersji.

Zgadywanko ?

Dobry UX design bardziej powinien przypominać metody naukowe niż spotkanie przy stole, gdzie klient, grafik, product manager i developer mówią, że użytkownik bardziej lubi to czy tamto.

  • Zadaj pytanie
  • Zrób research
  • Postaw hipotezę
  • Przeprowadź eksperyment
  • Przeanalizuj dane
  • Podejmij decyzję opartą na faktach i danych a następnie ją zaimplementuj

Warto pamiętać, że zbieranie danych czy preferencji użytkownika nie jest problemem, dla większości firm czy klientów to usystematyzowany cykliczny proces powrotu do początkowych założeń,  ewaluacji oraz implementacji. I to jest najtrudniejsze.

Google Analytics

To darmowe narzędzie, jest jednym z najlepszych sposobów na ułatwienie sobie życia w procesie opisywanym powyżej. Co  robi twój użytkownik, skąd jest, z jakiego urządzenia korzysta, ile czasu spędza na poszczególnych stronach i  czego tak naprawdę szuka ?

Bounce Rate

Sprawdź, jakie strony mają najlepsze i najgorsze “bounce rates” (wskaźnik odrzuceń). Ten typ danych powie ci, czego tak naprawdę szuka twój użytkownik.

Popraw średni czas przebywania na stronach

Jeżeli jakaś podstrona ma bardzo, krótki czas "przebywania", najprawdopodobniej twój tekst czy forma nie opowiada użytkownikowi. Warto jednak zastanowić się, czy może szybkie wyjście z podstrony nie jest związane z tym, że użytkownik znalazł to, czego tak naprawdę szukał.  

Typ urządzenia

Jednym z kluczowych elementów, optymalizacji designu jest zrozumienie, z jakich urządzeń korzysta twój użytkownik. Warto pamiętać, że wielu użytkowników porzuca komputery na rzecz mobilnych urządzeń, jest to raczej nieodwracalna tendencja, którą na pewno trzeba wziąć pod uwagę. Jeżeli sesje komórkowe są o wiele krótsze niż te na komputerach, to bardzo silny sygnał, że ten element strony wymaga szybkiej i stanowczej naprawy.

Dane demograficzne

Płeć, wiek, zainteresowania, wykształcenie, przychody oraz lokalizacją to najważniejsze czynniki podczas określenia twojej grupy docelowej, jej preferencji oraz satysfakcji User Experience.s

Jeszcze więcej konwersji !

Te podstawowe dane, opisane powyżej powinny ułatwić ci budowę dobrze wyglądającej i funkcjonalnej strony. Ale jak to zwykle bywa, zawsze wszystko można zrobić lepiej.

Dopracowanie wyglądu i layoutu strony

Jedną z najlepszych metod dalszej pracy nad wyglądem strony jest zastosowanie testów, A/B, czyli kontrolowanych eksperymentów, w których np. połowie odwiedzających pokazuje się jeden typ layout'u, guziku czy sekcji, oraz drugiej konkurencyjny wygląd wspominanych elementów.

Heat Maps, czyli analiza ruchu myszki użytkowników jest kolejną metodą do osiągnięcia jeszcze większych konwersji. Dzięki niej dowiesz się,  jakie kolory, tytuły, guziki czy typy tekstów przykuwają uwagę twoich odwiedzających.

Content is king.

Treść strony to jeden z najważniejszych aspektów dobrego UX, warto poświęcić dodatkowy czas na nietuzinkowy i oryginalny tekst, którego oczekują twoi klienci. Warto nie zapominać o możliwości przeszukiwania tekstów przez odwiedzającego, czy poprostu sposobu, w jaki użytkownik ma do niego dostęp. Search bar to w tej chwili jeden z najbardziej z nawyków jaki mają teraz użytkownicy. Warto znaleźć dla niego miejsce na twojej stronie internetowej.

Personalizacja

Jak  coś  jest dla każdego, to jest to dla nikogo. Czasy jednakowych wiadomości, modali (pop-upów), i innych typowych procesów informowania użytkowników powoli odchodzą w zapomnienie. Użytkownicy oczekują spersonalizowanych treści, dostosowanych do ich preferencji. Nie ma nic gorszego niż pokazywanie treści,  których nie szukają. Podziel swoich użytkowników na segmenty oraz dostosuj do każdego z nich dynamiczne, adaptatywne wiadomości, CTA (call to action) oraz zdjęcia.

Analiza ruchu internetowego

Nowi klienci oraz tzw lead'y to podstawa rozwoju każdego biznesu. Aby zoptymalizować ten element twojej strony czy apki zbadaj, z jakich źródeł przychodzi twój potencjalny klient. Stawiaj na formy i źródła, które przynoszą ci tych najbardziej pożądanych. Nie bój się podglądać pomysłów konkurencji, wykorzystuj jej błędy lub sukcesy dla swojej korzyści.    

Dane, dane, dane ...

Warto pamiętać aby, dokładnie i systematycznie oceniać swoje zmiany oraz przeprowadzać dokładną analizę nawet tych najmniejszych.

O czym warto pamiętać :

  • Wykonuj testy A/A! Przy testach A/B łatwo o pułapke w której dwie rożne grupy będą głosować inaczej, tylko ze względu na swoje preferencje. Te same dwie grupy warto zbadać także pod względem tego samego wyglądu, aby uniknąć błędnej interpretacji danych.
  • Efekt nowości. Warto poczekać z analizą danych po opublikowaniu nowych layoutów czy designu. Czasami użytkownicy zachęceni nowym wyglądem, przebywają na stronie dłużej, gdyż chcą zobaczyć, co się zmieniło, niekoniecznie może to oznaczać lepszy UX design. Po pewnym czasie efekt nowości zatraca się, a my zostajemy z bardziej realnym zestawem danych.
  • Prawo Twymana. Ludzie zazwyczaj przeceniają znaczenie jakieś interesującej i niezwykłej metryki. Upewnij się, że nie jest to błąd lub jakieś nadzwyczajne zachowanie spowodowane złym testem, kiepskim designem czy okolicznościami. Testuj swój produkt na rożnych przeglądarkach oraz urządzeniach, aby zminimalizować ten błąd.